Den 9:e september 2017 krossades bakrutan i min frus SAAB 900s cabriolet. Skadan polisanmäldes som skadegörelse och skadeanmälan gjordes till Länsförsäkringar Uppland.

Försäkringsbolaget godkände omgående att ersätta reparation men vår önskan att få använda en verkstad som “kan” cabriolet nekades. Vi hänvisades prompt av handläggaren att välja en av två till Länsförsäkringar knutna skadeverkstäder, Överbacka Plåt & Lack eller Upplands Bilplåt. Överbacka svarade, som de båda borde gjort, att de saknar kompetens för arbetet.

Bilen hamnade alltså, efter en del skriftväxling om tillgång till originaldelar etc, hos Upplands Bilplåt den 26/9 2017. Besked att utbytescab krävs för reparationen kom 19/10 2017.

I början av november 2017, efter reparation av cabben, fick vi hämta bilen hos Upplands Bilplåt och körde den direkt till vinterförvaring. Jag gjorde som jag blev uppmanad av den som lämnade ut bilen, att inte fälla ned taket förrän det fått sträcka sig under vintern. Det hade enligt personen varit extremt svårt att montera taket. Den 10:e maj 2018 hämtade jag bilen från vintergaraget. Solen lyste och jag provade fälla taket. Det gick inte, stannade i läge nästan nere. Körde upp taket igen och såg då att det var illa monterat, lösa flikar och pop-nitar som hade dragpinnen kvar. Jag reklamerade omgående skriftligen (epost) till Länsförsäkringar och Upplands Bilplåt.

All konversation med berörda parter finns kvar.

Fick tid för bedömning av reklamationen den 5/6 2018 och en tid för åtgärd 15/6. Den 15/6 visade sig, när jag kom dit med bilen, mekanikern som “kan göra jobbet” inte vara i tjänst. Får förslag att istället lämna bilen 21/6 eller 22/6 (midsommarafton). Första veckan i Juli är bilen tillbaka efter “justering”. Suffletten fungerar fortfarande inte bra, inte som före skadan då taket kunde öppnas och stängas utan problem. Luckan som täcker nedfällt tak öppnas inte som den ska och taket stannar i halvt nedfällt läge när luckan till slut öppnas.

Avstår att köra upp taket igen. Bilen får stå i garage mellan solskensturerna. Skickar 11/7 2018 en uttömmande felrapport till Länsförsäkringar Uppland och Upplands Bilplåt.

Upplands Bilplåt återkommer samma dag med besked att de tar kontakt med Hedin Bil i Fyrislund om felsökning så att vi kan boka en tid med Hedin. Upplands Bilplåt stänger tre veckor för semester.

Hedin har första tid för sånt jobb 28 augusti. Bilen står i garage mest hela tiden i väntan på felsökningen som Hedin Bil i Fyrislund tror ska ta en dag eller två. Lämnar bilen där eftermiddagen 27/8 2018.

Länsförsäkringar, som jag hållit informerat om händelseutvecklingen, hör av sig 14/9 och undrar om allt gått bra. Det har det inte.

Den 26/9 får vi beskedet att den enda mekaniker hos Hedin "som kan reparera SAAB har varit fullt upptagen med att laga ambulanser” så felsökningen har gått på sparlåga. De vet fortfarande inte vad felet är men “tror nog att vi han hitta det” men vet inte hur lång tid det kan ta. Det är nu egentligen dags att ställa undan bilen för vinterförvaring.

Vi har så här långt levt i tron att Länsförsäkringar har ett ansvar i och med att de hänvisat till “sin” verkstad. Det tycker inte försäkringsbolaget; “Det borde rimligen vara du/ni som är den egentliga kunden. Vi som försäkringsbolag är aldrig kund hos verkstäderna utan endast betalare och i det här fallet har vi betalat Upplands Bilplåt för att göra iordning bilen. De i sin tur tar i det här fallet hjälp av Hedin. Just pga detta får vi inte någon info i ärendet eftersom vi redan betalat för färdigställandet av bilen. Det som sker nu är, som jag förstår det, en reklamation på det arbetet.”

4/10 2018 meddelar någon från Hedin per telefon att de inte förmår hitta felet och avbryter arbetet. Jag informerar Uplands Bilplåt och frågar om en plan B, annan verkstad som kan sin sak. Strax efter återkommer Upplands Bilplåt med beskedet att en Hedin-mekaniker fortsatt arbetar med bilen.

Bilen har nu körförbud pga utebliven kontrollbesiktning.

29/10 har vi fortfarande inget besked från Hedin, trots ett antal kontaktförsök. 7/11 meddelar Hedin per telefon att de fortsatt vill försöka reparera genom byte av “databox”.

19/11 kommer nästa besked från Hedin att byte av databox inte löste problemet (nej, varför skulle det göra det?) så de har beställt en begagnad “ram” (cabställning?) som monteras inom två veckor.

18/12 åker jag till Hedin för att få klart för mig läget. Får “bara” tala med en vagnmottagare(?) som försäkrar att allt de vill är att jag ska bli nöjd. “Bara en eller två timmars jobb kvar”. De har lagt många timmar på att med mätinstrument försöka trimma in givare med mera. Han berättade också att det varit knepigt att jobba med felet eftersom de sedan en tid saknade den datorbaserade verkstadshandboken (WIS?) efter ett datorrelaterat problem.

27:e mars 2019 får jag med epost besked från Hedins rådgivare/handläggare J Åman; “Vi har jobbat med bilen till och från dom senaste två veckorna och nu fungerar cabfällningen som den ska.

Vi behövde däremot beställa hem clips till dom fällbara luckorna som inte fungerade.

Om allt går som det ska så bör bilen vara klar senast under nästa vecka.”

Först den 23:e april 2019 fick vi hämta bilen från Hedin i Fyrislund. Veckan innan jul så var beskedet “några timmar kvar”. Nytt besked med epost i slutet av mars sade en timma och klar att hämta veckan därpå. Ringde Hedin morgonen 18/4, skärtorsdag, och de ringde tillbaka samma eftermiddag och sa “nu kan ni komma och hämta och åka ut och njuta av vädret”. Kunde inte genast kolla om taket fungerar, dock. Måste jobba också.

Provade fälla ned taket dagen efter, vilket fungerade men fälla upp gick bara nästan. Efter en kamp med reglaget låste till slut femte bågen i (genom) täckluckan. Man kunde då också se att tygtaket börjat släppa i limningen mot femte bågen så en liten “kjol” syns under bågen och stödsömmen är inte längre i linje med bågens nederkant.

Jag åkte därför förbi Hedin Fyrislund strax efter öppning dagen efter för att åter reklamera och talade då med en (av två närvarande) kundmottagare som jag också träffade när jag besökte verkstaden 18/12 2018. Han lovade framföra reklamationen till verkstadschefen när denne är åter från ledighet.

Den 2:a maj på väg hem från arbetet ville jag ändå prova att ta ner taket i det fina vädret. Allt verkade gott och väl till dess taket var halvvägs ner i “brunnen”. Då ville det inte längre, ville inte heller fällas upp igen. Där stod jag på en

myndighetsparkering i Ärna med ett halvt nedfällt tak och öppen täcklucka. Efter många försök med cab-styrningen, under ca 20 minuter, var taket ändå så djupt i “brunnen” att täckluckans låsning gick i på ena sidan. Fick åka på det viset hem till Knivsta.

Väl hemma försökte jag på samma sätt få taket att fälla upp, men nej. Det har fastnat helt.

Jag reklamerade samma dag till Hedin Bil Fyrislund via epost, kopia till Upplands Bilplåt.

20/5 2019 har vi fortfarande inte hört något från Hedin Bil. Upplands Bilplåt lovar påminna dem följande onsdag då de är på plats igen. Hedin Bil Fyrislund är på väg att läggas ner i månadsskiftet och Upplands bilplåt byter samtidigt lokaler. 29/5 har vi fortfarande inte fått någon som helst kontakt med Hedin. Har nu vidgat sändlistan att inkludera den andra kvarvarande Hedin Bil i Uppsala. Inget svar därifrån heller.

Verkstaden (Hedin i Fyrislund) har helt ignorerat vår reklamation av senaste arbetet trots våra och Jonas (Upplands Bilplåt) påstötningar och har sedan sista maj 2019 lagt ner verksamheten. När jag hämtade bilen hos Hedin så lämnades ingen redogörelse av utförda åtgärder. Jag antog att den informationen skulle nå Upplands Bilplåt i egenskap av beställare.

Jag träffade 7/6 Jonas för att fortsatt försöka hitta en lösning. Jonas hade heller ingen information om vad Hedin gjort.

Vi kom överens om att jag söker upp mekanikern Benny, personen som arbetat med bilen, på hans nya arbetsplats, den kvarvarande stora Hedin-anläggningen i Uppsala, för att få koll på vad han gjort så att en verkstad som “kan” SAAB-cab kan fortsätta arbetet. Vi kom också överens om att Ekmans Bil & Båt i Gustavsberg kan vara en sådan verkstad.

Jonas trycker på att verkstaden ska begära att skadeärendet 3180866017 hos Länsförsäkringar återaktiveras om deras felsökning tyder på att nuvarande problem är en följd av den ursprungliga skadan.

Jag besökte morgonen 13/6 Bennys nya arbetsplats. Benny var sjukledig men fick lämna ett meddelande och kontaktinformation till en kundmottagare som lovade vidarebefordra detta till Benny. Meddelande; “Summera på enklaste vis vad som gjorts med SAAB cab AOL785 och lämna till detta nummer eller epostadress”. Han har 18/6 ännu inte hört av sig.

Bokar tid för felsökning hos Ekmans Bil och Båt i Gustavsberg, Stockholm. Det ska ske 1 juli 2019.

Lämnade bilen till Ekmans Bil & Båt 07:04 och promenerade i närområdet. Fick samtal från Richard (EBB) kl 10:27 att han hade något att visa.

Han fällde upp cabben och lät femte bågen vara i uppfällt läge och demonstrerade felet. Det som hindrat takets rörelse är att bakrutan inte är korrekt monterad vilket gjort att tyget varit för spänt som i sin tur fått limningen att släppa i bakkant. Med rutan i fel läge så har den spänt mot golvet i nedfällt läge och hindrat rörelsen. En skruv som håller ena klacken rutan vilar mot i nederkant tar inte gäng, måste åtgärdas. Taket måste limmas om i bakkant. EBB gör inte montering av tygtak (skomakare, bliv vid din läst), för sådana jobb har de en samarbetspartner i Stockholm så limning är en kvarvarande reklamation hos Upplands Bilplåt. Limmet som används till att limma bakruta i nederkant heter enligt verkstadshandboken 3M Super weatherstrip (Part No.051135-08008). Samma (motsvarande) ska användas till limning av tyg mot 5:e bågens nederkant. Värt för den som limmar att kontrollera. Svårt att kolla om man inte längre har en verkstadshandbok. Hedins exemplar försvann i datorhaveri för något år sedan. Ändå hävdade de när vi accepterade dem för reparation av cabben att de skulle utföra arbetet enligt tillverkarens anvisningar. Hur?

Utöver detta så var samtliga potentiometrar felprogrammerade. Det var de inte innan den ursprungliga skadan. Skulle reklameras till Hedin Bil Fyrislund om de fanns kvar.

Tar Hedin i Örebro ansvar?

Lyckas inte få tag på Jonas under hela semesterperioden. Ledsnar på allt trassel, beställer rätt lim för 319kr för en liten tub hos den enda leverantör av detta kontaktlim som finns i Sverige, US Car Parts i Uddevalla. Köper också nio kraftiga limklämmor (enligt verkstadshandboken som Hedin Bil inte har), ägnar två dagar till att pilla och tvätta bort det gula felaktiga limmet och limma om 5:e bågen med rätt kontaktlim

(enligt instruktionerna i handboken) samt fixa skruvgängan enligt EBB:s anmärkning.

Sedan dess har cabben fungerat klanderfritt.

Har gjort några fler försök att informera Jonas (UBP) men har inte fått någon återkoppling.